Jak wybrać operatora domen?

Jak wybrać operatora domen?



Żeby prowadzić stronę WWW, potrzebujesz hostingu i domeny. Wybór pierwszej z tych usług nie jest łatwy, szczególnie jeśli nie masz doświadczenia w tej branży. Należy zwrócić uwagę na wiele kwestii, przetestować serwer, sprawdzić BOK. A jak to wygląda w przypadku operatora domen? Czy możesz zarejestrować nazwę w dowolnej firmie? Nie ma znaczenia, gdzie tego dokonasz?

Operator domeny – jak go wybrać?

Dużym plusem usług hostingowych jest to, że nawet jeśli dokonasz złego wyboru, nie będziesz zadowolony z oferty, to możesz stosunkowo łatwo zmienić serwer i przenieść strony na inny. W przypadku domen trafienie na nierzetelnego operatora może mieć poważniejsze konsekwencje – łącznie z możliwością utraty adresu. Dlatego szukając firmy, w której możesz zarejestrować interesującą cię nazwę, powinieneś zwrócić uwagę na wiele kwestii i poświęcić temu zadaniu nie mniej uwagi niż w przypadku hostingu. Zanim zdecydujesz się na danego operatora, sprawdź:

  • Ceny domen – bardzo często nazwy możesz zarejestrować w bardzo atrakcyjnej cenie. Domeny mogą być dostępne za kilka złotych, a czasami nawet za darmo – mowa o kosztach korzystania z adresu w pierwszym roku. W takim przypadku zweryfikuj, jakie opłaty będą obowiązywać przez kolejne 12 miesięcy i czy jesteś zobligowany do minimum jednego przedłużenia domeny. Jeśli tak, wcale nie musi to oznaczać, że oferta nie jest atrakcyjna. Weź wówczas pod uwagę cenę za kilka lat korzystania z nazwy. Jeśli będzie ona zbyt wysoka, możesz skorzystać z transferu.
  • Zasady transferu domen – transfer polega na przeniesieniu nazwy do innego operatora. Jest to dosyć prosta operacja, do wykonania której potrzebujesz kodu authinfo. W jaki sposób uzyskać ten kod? Może on być dostępny w panelu administracyjnym, możesz go również otrzymać na wniosek elektroniczny, a możliwe też, że jego otrzymanie będzie wymagało pisemnego wniosku, wysłanego pocztą tradycyjną.
  • Dostępność rozszerzeń – w Polsce zdecydowanie najczęściej wybierane są domeny .pl. Według danych NASK z połowy lutego 2020 roku liczba takich aktywnych nazw wynosiła blisko 2,6 mln. Być może interesują cię jednak inne rozszerzenia? Adresy regionalne, domeny narodowe innych krajów lub tzw. nowe domeny? Im większy wybór, tym lepiej. Atrakcyjna dla ciebie nazwa może nie być dostępna w domenie .pl, ale być może zarejestrujesz ją z innym rozszerzeniem.
  • BOK – może nigdy nie będziesz korzystać z tej usługi, ale na wszelki wypadek przetestuj, jak działa. Zorientuj się, jak długo musisz czekać na odpowiedź na e‑maila? Czy po próbie połączenia telefonicznego, ktokolwiek odbiera telefon? Czy też słyszysz jedynie, że jesteś 15. w kolejce?
  • Panel administracyjny – sprawdź, czy jest prosty w obsłudze i wszystko w nim działa. Większość użytkowników ogranicza ustawienia związane z domeną do modyfikacji serwerów DNS, ale być może będziesz mieć większe oczekiwania? Warto, żeby operator domeny zapewniał FAQ z bazą najważniejszych pytań i odpowiedzi. Spróbuj wykonać jakąś operację, korzystając z tej bazy. Czy informacje w niej zawarte są aktualne?
  • Transakcje wiązane – być może, jeśli skorzystasz z rejestracji nazwy, to operator domeny zaoferuje ci w promocyjnej cenie inne usługi. Może to być np. certyfikat SSL czy hosting. O ile firma jest sprawdzona, to warto posiadać wszystkie usługi w jednej – zaoszczędzisz dzięki temu pieniądze.
  • Wyszukiwarkę – ważne, żeby działała szybko. Powinna być również zaawansowana. Jeśli okaże się, że interesująca cię nazwa nie jest dostępna w wybranym rozszerzeniu, to powinieneś  otrzymać inne propozycje, np. taką samą nazwę z innymi rozszerzeniami albo podobne nazwy w takim rozszerzeniu, na jakim ci zależało.

Jak widzisz, wybór operatora domeny nie jest tak prosty, jak mogłoby się wydawać. Jeśli zdecydujesz się na ofertę sprawdzonej i znanej na rynku firmy, to prawdopodobnie te wszystkie kroki mogą być zbędne. Zanim podpiszesz umowę, warto poznać opinie innych użytkowników, a szczególnie twoich partnerów biznesowych.

Sprawdź także:


Dodaj komenatarz